بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
آیات مورد بحث : آیات 61 آل عمران ، 36 و 85 و 107 اسراء ، 56 روم ، 4 احقاف ، 25 فتح مورد بحث ماست که بطور اختصار به چند آیه اشاره نموده و نتیجه خواهیم گرفت .
آیه 36 سوره اسراء
وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً ﴿36﴾
و چیزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن زیرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد (36)
آیه 85 سوره اسراء
وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلاً ﴿85﴾
و در باره روح از تو مىپرسند بگو روح از [سنخ] فرمان پروردگار من است و به شما از دانش جز اندکى داده نشده است
( 85 )
آیه 107 سوره اسراء
قلْ آمِنُواْ بِهِ أَوْ لاَ تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا یُتْلَى عَلَیْهِمْ یَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ سُجَّدًا ﴿107﴾
بگو [چه] به آن ایمان بیاورید یا نیاورید بىگمان کسانى که پیش از [نزول] آن دانش یافتهاند چون [این کتاب] آنان خوانده شود سجدهکنان به روى درمىافتند (107)
توضیخاتی در مورد آیه 36 سوره اسراء:
یافته های بشر باید بر اساس علم آنهم از نوع پاکش باشد نه برپایه علوم نظری واکتسابی که بر پایه نظریات و فرضیات
بنا شده است و شک و گمان بسیار در آن می باشد بنا گذاشته شده باشد ، پس باید علم را با دلیل محکم پذیرفت
مانند علم معصومین و دلیل اینکه چرا نباید ازغیر علم پیروی کرد این است که خدا شاهدانی چون گوش ، چشم و دل
که ازوسایل بدست آوردن علم هستند را در قیامت باز خواست میکند که آیا آنچه را که بدست آوردید علم بود یا خیر ؟
پس ملاک بدست آوردن علم پاک چشم و گوش و دل است که باید بسیار مراقبت نمود مگر پیروی از گمان که عواقبی
را در بر خواهد داشت که اشاره میکنیم .
این فرا خوانی و مباهله ایست که انجام می پذیرد و آیاتی که کلیت نوع بشر را در بر می گیرد و گروه خاصی را مخاطب
قرار نمی دهد را می توان به مباهله قرآن ذکر کرد و اما این پیروی عبارتند از :
شایعه ، ازبین رفتن روحیه تحقیق و کنجکاوی ، نا بودی استقلال فکر ، در خطر ماندن آبروی دیگران ،ازبین
رفتن رفاقتها ،پایمال شدن حقوق دیگران و در نیتجه روحیه و جو بی اعتمادی است که سر انجام آن
نابودی جامعه است .
توضیحاتی در مورد آیه 85 سوره اسراء :
اینکه باور کنیم جنس روح از امر خداوند است و خلقتی اسرار آمیز دارد و باید بدانیم که امر خدا همان فعل خداست و
بدون علت تحقق می گیرد زیرا امر خدا ما فوق ماده و ظرف زمان است و روح انسان نیز اینچنین است از جنس امر ،
از روح انسان خواص بدیعی رخ میدهد و قابل مشاهده زیرا روح انسان گاهی در عالم بالا و با ملائک است گاه همان
حقیقتی است که در ماده دیده شده است و گاهی با مومنین و گاه با انبیاء در تماس بوده و هم چنین گاهی هم در
گیاهان و حیوانات است .
توضیحاتی در مورد آیه 107 سوره اسراء:
و اینک قرآن شکستن غرور مخالفان را چه ایمان آورده باشند و یا نیآورده باشند را مسئله قابل توحهی می داند ، چون
این افرادکسانی هستندکه قبل از نزول قرآن به آن باور داشتند که حالا کافر شده اند این نشان می دهد که قرآن حق
است و برای دلهای مستعد مایه خضوع و خشوع و دارندگانش را بهترین عالمان میداند .
با توجه به بررسی این چندآیه که ذکر شده به خوبی در می یابیم که خداوند از وسایل قابل لمس که مرتب باآن در گیر
هستیم برای فراخوانی و مباهله در نظر گرفته و همه جهانیان را دعوت کرده تا همگی آنها با توجه به این وسایل پی به
اهمیت موضوع ببرند که این وسایل بطور مشخص عبارتند از
1- داستان حضرت عیسی و قبول تولد حضرت بدون داشتن پدر
2- خود علم بعنوان یه پدیده ارزشمند
3- و روخ و داستانهایش و ابهامات آن و اینکه از چه مقوله ای هست
4- خود کتاب قرآن که بنوعی علم مطلق است که از هیچ تر و خشکی فرو گذاری نکرده است
5- باور به قیامت و دیدن آن جهان را در دنیا و کار سازی برای آن جهان که هیچ از جنس هم نیستند
6- باور به خلقت توسط خالق علیم و دانا و در نظر داشتن اینکه خلقت با تدبر از هم جدا شدنی نیستند
7- اشاره به حج این عظیم ترین نمایش قدرت و تجمع مسلمین و انجام مناسک از هر ملیت و اعتقادی
یادمان باشد که علم قدرت می آفریند و آنچه که باعث خواری می گردد استفاده نا مشروع از این قدرت است
و در پایان بحث علم از خداوند بزرگ در خواست عاجزانه می کنیم که وجود پر ازنقص ما را با موجودیت کامل قرآن بهم
گره زده و دست ما را از علم اکمل قرآن کوتاه نفرماید انشالله ، آنچه را که میدانستیم انشالله با صداقت گفتیم و
نوشتیم و آنچه را که نمی دانستیم تو بر قلبمان جاری بفرما (( آمین )) .
مرزلن ::: دوشنبه 86/1/20::: ساعت 9:17 عصر